تعليق على بالفيديو..عمرو أديب لـ”مرسى”:” البلد كبيرة جدا عليك يا ريس… والشعب المصري أكثر الشعوب فشلاً في العالم” بواسطة فاتى.

مساء الخير ليلى، اتمنى تكونى بخير.

فاتى also commented

  • رحوووم مساء الخير.
    شيرين كنت هاجاوب نفس اجابتك دى، بس لقيت السؤال مش موجه لى.
    على فكرة الجيش علم على الداخلية النهارده هههه واداهم درس لن ينسوه.
    خدى الخبر ده:

    أكد العقيد أركان حرب أحمد محمد على، المتحدث العسكرى الرسمى للقوات المسلحة، أن جهود قيادات القوات المسلحة نجحت فى احتواء الأزمة، التى نشبت بين ضباط قسم شرطة ثان القاهرة الجديدة، وضباط معهد المشاة بالقوات المسلحة، وتم إخلاء المنطقة المحيطة بالقسم من كافة التجمعات.

    وأوضح المتحدث العسكرى، فى تصريحات لـ”اليوم السابع”، أن رجال الشرطة المدنية والقوات المسلحة شركاء فى حماية الوطن، ولكل منهم دوره المقدس فى حماية مقدرات هذا البلد، ولهم كل الاحترام والتقدير، لافتا إلى أن ما جرى من توتر اليوم موقف عارض، ولا يمثل ظاهرة على الإطلاق.

    وأشار المتحدث العسكرى إلى أن القوات المسلحة تقدر دور الشرطة فى العودة إلى مهامها المكلفة بها فى حماية الأمن الداخلى، خلال الفترة الحالية، وهم فى النهاية زملاء فى حماية الوطن إلى جانب رجال القوات المسلحة.

    كان أكثر من 800 ضابط بمعهد المشاة بالقوات المسلحة قد حاصروا قسم شرطة القاهرة الجديدة، إثر تعرض أحد ضباط المشاة لمشادة مع أحد ضباط القسم، فى وقت سابق، على الرغم من معرفتهم هويته أثناء ارتداء زيه الميرى، وتم احتجازه فى القسم وإهانته من جانب الشرطة المدنية، مما دفع زملاءه فى معهد المشاة إلى الدفاع عن زميلهم، والثأر لما لحق به من إهانة.

    وأكدت مصادر لـ”اليوم السابع” أن أحد ضباط الجيش أصيب بطلق نارى، وتم نقله إلى أحد المستشفيات العسكرية، خلال اشتباكات متبادلة استمرت لأكثر من 3 ساعات.

    وحضر اللواء أركان حرب، توحيد توفيق عبد السميع، قائد المنطقة المركزية العسكرية، إلى قسم أول القاهرة الجديدة، وتبعه اللواء إبراهيم الدماطى، مدير إدارة الشرطة العسكرية، من أجل احتواء الأزمة، التى نشبت بين ضباط الجيش والشرطة المدنية.

    وطالب ضباط الجيش المتجمهرون وطلبة الحربية المتضامنون معهم، بأن يأتى وزير الداخلية اللواء أحمد جمال الدين إليهم، ويتقدم بالاعتذار عما بدر من ضابط قسم الشرطة من إهانة زميلهم والتعدى عليه بالسب والقذف، فى الوقت الذى فرضت قوات الشرطة العسكرية كردونًا أمنيًا أمام قسم شرطة ثان القاهرة الجديدة.

  • نعم تاخذ مكانها عربيا وعالميا ماقولناش حاجة، وده هو المطلوب من مصر، كدولة محورية اقليمية ليها وزن، ودورها تم تغييبه عن عمد وبفعل فاعل.
    انا كلامى مش عن السياسة الخارجية لمصر، ولا عن دورها الاقليمى تجاه الدول العربية او الاسلامية او حتى الغربية… كلامى واعتراضى عن تدخل البعض غير المعقول فى شئوننا الداخلية، وكانهم ادرى بينا من نفسنا.
    بس كده.
    اما عن قلبى للحقائق، انا بكلمك من واقع بشوفه يوميا عن طريق تعليقات مختلفة فى اغلب المواقع الالكترونية، مصر هى السبب فى كل البلاوى من وجهة نظرهم.
    اه صحيح بسبب تراجع دور مصر السودان اتقسمت وده على سبيل المثال، لكن مش كل احنا السبب.
    يعنى احنا اللى بيعنا فلسطين
    احنا اللى فرطنا فى القدس
    احنا اللى تسببنا فى الهزيمة وقت حرب اليمن
    وتدخلنا فى اليمن واحنا سبب النكسة
    احنا سبب بلاء العرب وتفكك الامة
    ضياع الجولان
    القناصيين فى الحرب الاهلية اللبنانية كانوا مصريين!!!
    ده حتى شفت تعليق فى لفيس اننا السبب فى مجزرة حماة!!!!!!
    احنا كنا طمعانيين فى سوريا علشان كده عمل ناصر الوحدة
    احنا السبب فى تفكك الوحدة مع سوريا
    احنا اللى ضيعنا العراق
    احنا اليهووود
    احنا السبب فى افساد شباب الامة العربية
    احنا اللى فرقنا بين مهند ونور، وكنا السبب فى اللى حصل لفاطمة جول
  • موقفكم مع الاخوان زى ما قولت انت بلسانك لانه حماس
    امتداد لجماعة الاخوان المسلمين، يعنى طبيعى لازم تدعموا بعض… بس المشكلة عندى، وتخوفى الشديد انه فى لحظة لما نقوم ضد الاخوان وضد حكمهم بسبب اللى شايفيينه منهم_ وده مش مستبعد_، وقتها انتم هاتدعموا مين؟؟؟
    هاتدعموا الاخوان اللى اغلبكم شايف ان وجودهم فى السلطة هو حماية لغزة_ ووده طبعا حكم لانه السياسة اولا واخرا مصالح_ ولا هاتدعموا الشعب المصصرى، اللى هو اصلا متعاطف مع الشعب الفلسطينى وبالتحديد اهل غزة، وبسبب الشباب المصرى الحكومة اللى عندنا دلوقتى بتتحرك لانها عارفة اننا مش هانسكت على اى تجاوز اخر فى حق غزة؟؟
    خوفى الشديد انه يكون تفكيركم انه الاخوان وتواجدها
    فىالحكم هو صمام امان لكم وليس الشعب المصرى.
    * عن كلامى لعمرو اديب، انا نسخت الموضوع علشان اللى داخل يشتم فيه يشتم على سبب على الاقل انا كمصرية اصدق انه بيشتمه لسبب قوى، مش اللى داخليشتم وخلاص لمجرد انه بيكره عمرو اديب، ولمجرد ان اديب وجه كلامه لرئيس بلده… يعنى مش هانضحك على بعض احنا.
    * لا الشان الداخلى المصرى لا يخص اى شخص اخرغير مصر والمصريين، ومش من حق اى حد يقول ويزايد ويؤمر لمجرد قومية اثبتت فشلها من عبد الناصر لحد دلوقتى، واى مشكلة وكارثة عربية، العرببيحملوها اتوماتيك للشعب المصرى.
    احنا مابنتدخلش فى شئون البلدان الداخلية… انت وغيرك ليك حق انك تتكلم عن شان خارجى لمصر، وبالتحديد زى الخبر اللى نشرته على لشان عمرو اديب، لكن بعضكم يخون ويشتم فينا لمجرد اننا بنمارس حقوقنا الديمقراطية فى شئون بلدنا الداخلية، فده ماحدش منكم يقبله على نفسه اصلاً.
    * اللى يحب مصر ده شئ يشرفنا ونحطه على راسنا من فوق راسنا، واحنا كمان مابنكرهش حد.
  • مصدقة نفسى فى ايه؟؟
    انا لامفكرة نفسى مناضلة، ولا مفكرة نفسى اشى كبير.
    مواطنة بسيطة بتقول رايها، ومابحبش المزايدات الرخيصة، ولا خلط الحابل بالنابل.
    ولا بخوّف حد بالمناسبة، بس بما انك حمساوى، يعنى اخوانى الامتداد زى مابتقول، يبقى لازم تكون اكثر احترام فى كلام، واكثر تدين وورع، وماتهاجمش الناس وتقلب الكلام طبقاً لاهوائك، وتقول الناس اللى ماقالوهوش.
  • شيرين ماتتعبيش نفسك، وتوضحى مليون مرة نقول، واديكى شايفة التعليقات.
    وفى الاخر بنطلع من مخلفات مبارك.

أحدث تعليقات فاتى

  • مصر: نسبة المشاركة في الاستفتاء على الدستور 38.6%
    حياتي
    ليه أنتي فاكرانا جزائريين علشان نشت فى بعضنا؟
    معلش أنا عذراكي، اللي فيه طبع فاكر كل الناس زيه… مشكلة اللي زيك، أنكم سايبين بلاويكم، ونازلين تنظير وحكم على خلق الله، ودي اسمها بجاحة.

    ميرفت… تحية كاريوكا وسامية جمال بيقدموا رقص شرقى وده نوع من انواع الفنون، بس اللي احب ااكدهولك ان الراقصات دول واولاد الراقصات عندنا اكثر تربية منك ومن امثالك، هم ابناء راقصات، وبلدنا فيها راقصات…. لكن تبقى الراقصة اشرف بكتير من اعاهرات بيرلسكوني.

  • تركيا تستغني عن 350 شرطياً بعد فضيحة الفساد
    أمير المؤمنين السلطان قردخان.
  • بالفيديو.. مذيع الجزيرة في نوبة ضحك بعد إعلان التليفزيون المصري القبض على إخواني اعتاد على تفجير نفسه
    مش الخنزيرة دي برضو اللي قالت أن:
    بوسي المطربة الشعبية قالت أنا هاعبد السيسي باين؟؟؟
    ومش هي نفس القناة اللي قالت أن السيسي مات من شهر أكتوبر؟
    ومن يومين اعلنوا أن السيسي اللي مات،، هايخلع زيه العسكري ويترشح للرئاسة؟
    وغيره من الأباطيل والتزاوير اللي نازلة بنشرها هي وشوية الخرفان اللي بتستضيفهم.!!!

    احنا هنا يا كاتيا، ليكي شوق في حاجة؟!!!

  • اعتذار
    هو أيه الموضوع :)
    حبيت أمسي أخ عشتار، ولفتة جميلة منك، مع انى مش عارفة أيه الحكاية؟!
  • وما ذنب السيسى؟
    شيري… لما تعمليه ابقي اديني رنة :)
    هي حاجة عاجلة عايزة اقولك عليها ضروري، وبعد كده ابقي كنسليه.
    وسلامي لحزة، وبوسيهولي من هنا ومن هنا ♥
:رابط للخبر

 

للتعليق بواسطة الفايسبوك